Velkommen til dette ildsted!

Jeg vil unngå å definere innholdet i denne bloggen som fakta eller fiksjon - eller begge deler - fordi jeg mener det best finner seg til rette i sprekkene mellom alle våre definisjoner og vurderinger. Jeg vil simpelthen be leseren om å møte ordene som de er, så vil kanskje det som er av tomrom mellom linjene, eller mellom tanker, fylles igjen helt av seg selv!

Innleggene presenters som en dialog mellom to karakterer, hvor den ene utgir spørsmålet, mens den andre formidler svaret. Den som legger frem spørsmålene, vil jeg kalle Vandreren, og han lever i oss alle. Vandreren søker alltid ut mot nye erfaringer og nye jakter, hvor han vil levendliggjøre stadig større deler av seg selv, og realisere i handling det han allerede vet han kan i tanken. Vandreren returnerer likevell alltid til et knutepunkt i seg selv, hvor alle erfaringer nøstes sammen til en helhetlig opplevelse. Jeg vil symbolisere dette knutepunkt med et ildsted, hvor svarene belyses og tilsynekommer fra vårt eget mørke. Den som vever sammen svarene vil jeg kalle Iliuka, eller Ildens vokter. Iliuka bor også, likesom vandreren, i alle og enhver, og kan alltid påkalles.

Det er mitt håp at også andre kan finne svar på sine spørsmål gjennom det jeg presenterer på disse sidene. For månen kan også lede de som vandrer om natten, selv om den bare gir et speilbilde av den ild den sirkler. Svarene finner vi alltid i oss selv, pakket inn i vår egen undring.

Vandrer.

Wednesday, June 2, 2010

Dag 1 - Grunntonen.


-Jeg føler meg ganske til rette Iliuka.

-Så er der vel. Der er lik vi ser; den gledes for steppens utsikter.
-Ja, det gjør jeg! Liker å la blikket gli over horisonten.
-Er der så lik få kan be om lov til at avbryte dine søkner langs horisonten: Hva skuer den efter?
-Tja, det vet jeg egentlig ikke. Jeg tror jeg simpelthen bare ser utover i det vide og brede, også hender det at ting fanger oppmerksomheten min.
-Er der således den kan oppdage noget mønster innom hva der fanger din oppmerksomhet? For vi ser; i stunden den lar sitt selv fare i det vide og det brede, så er der alltid noget den attraheres mot. Er der således den kan oppdage noget magiskt mønster innom hva den gjør av vandringer?
-Jeg har tenkte på det, fordi jeg husker du har fortalt det til meg før, men jeg kan ikke si at jeg ser noe spesifikt mønster.
-Søke at se; hva den gjør av forflyttninger i sin ytre virkelighet, er noget ekvivalent til de forflyttninger den gjør gjennum sin indre virkelighet. Således er der lik vi før har talt, hvorledes den nu skal vandre inn i dypet av sitt selv. Konu Eketah.
-Spørsmålet dukker hele tiden opp i hodet mitt; skal jeg gå inn i en slags hule?
-Så kan den, lik den søker at gjøre alt nu. Vi ser; den har alt bestemt seg for at søke ly innom noget kammer i natt. Således kan den og se hva der er av kammer alt nærmere ditt eget hjerte. Konu eketah.

-Jeg liker meg godt her hvor jeg er nå.
-Så er der lik vi ser den frydes i stunden den jakter over disse marker med sine sanser; for vi ser der er noget den og har gjort i tider førut. Således er der lik den vender tilbake nu, og således gledes ditt hjerte. Konu Eketah.
-Jeg har mange spørsmål, og jeg antar at jeg denne gangen har kommet hit for å jakte etter noen svar .
-Ei er der lik den skal anta hva den søker efter. Der er klokt om den søker at gjennkjenne hva den søker efter i sitt eget selv dyp, så vil den se hvorledes der magiskt vil fremkomme noget svar. Konu Eketah.
-Hvem er jeg?
-I stunden den lytter efter sjelens uttrykk, så er der lik den vil erindre. Søke at se; hva den leter efter, kan beskrives lik nogen tone - lik nogen vibrasjon - lik nogen frekvens der hviler innom resnonans til Alt Der Er. Der er lik din sannhets sannhets grunntone den jakter for, lik dine tanker bliver ledet.
-Vel, jeg lytter så godt jeg kan, selv om jeg ikke helt vet hvordan.
-Den vil forstå. Hvile nu dine tanker. Konu Eketah.

No comments:

Post a Comment