Velkommen til dette ildsted!

Jeg vil unngå å definere innholdet i denne bloggen som fakta eller fiksjon - eller begge deler - fordi jeg mener det best finner seg til rette i sprekkene mellom alle våre definisjoner og vurderinger. Jeg vil simpelthen be leseren om å møte ordene som de er, så vil kanskje det som er av tomrom mellom linjene, eller mellom tanker, fylles igjen helt av seg selv!

Innleggene presenters som en dialog mellom to karakterer, hvor den ene utgir spørsmålet, mens den andre formidler svaret. Den som legger frem spørsmålene, vil jeg kalle Vandreren, og han lever i oss alle. Vandreren søker alltid ut mot nye erfaringer og nye jakter, hvor han vil levendliggjøre stadig større deler av seg selv, og realisere i handling det han allerede vet han kan i tanken. Vandreren returnerer likevell alltid til et knutepunkt i seg selv, hvor alle erfaringer nøstes sammen til en helhetlig opplevelse. Jeg vil symbolisere dette knutepunkt med et ildsted, hvor svarene belyses og tilsynekommer fra vårt eget mørke. Den som vever sammen svarene vil jeg kalle Iliuka, eller Ildens vokter. Iliuka bor også, likesom vandreren, i alle og enhver, og kan alltid påkalles.

Det er mitt håp at også andre kan finne svar på sine spørsmål gjennom det jeg presenterer på disse sidene. For månen kan også lede de som vandrer om natten, selv om den bare gir et speilbilde av den ild den sirkler. Svarene finner vi alltid i oss selv, pakket inn i vår egen undring.

Vandrer.

Sunday, January 3, 2016

Om fruktbarhet

Tidlig morgen. Slik starter jeg en ny bloggside. Litt trott var jeg da jeg stod opp, med baktanker om ga ga tilbake og legge meg. Men jeg vet at det er ting jeg gjerne vil fa gjort idag (som foer eksempel a skrive i denne bloggen) sa jeg velger a vare vaken med et smil inne i meg selv. Nar jeg tvinger meg selv til det, sa kan jeg saktens fa et lite smil til a blomstre frem pa ansiktet mitt ogsa.

Jeg skriver pa min kones utenlandske PC. Noen av norske bokstavene mangler (du kan jo gjette deg til hvilke) saa jeg skriver "a" isteden for "aa" og sa videre. Nok om det. Jeg vil ikke hefte meg bort i detaljer. Jeg lar heler Iliukas visdom slippe til. 


- Hayetanah Iliuka. 
- Hayetanah. Nu er der lik den ser, lik den selv star tidlig opp for at skrive, lik der er for at bedrive sine bedrifter, sa skal den nu ta seg tid til at definere lik hvorfor? Er der for at prestere? Er der for at bringe alt flere nytelsens moment innom ditt liv?
- Jeg antar Iliuka at det bare ligger i meg som en slags vane, det a ville arbeide med noe og fole at jeg duger. Stemmer det?
- Sa er der klokt om den soker at analysere tanken innom sitt selv. Og sa er der lik den alt vet, lik trabajadores fra Iliukas himmel er lik behjelpelig! For vi ser, lik den i stunden barer nogle smuler av missunelse for den der kan ligge og hvile pa sin sofa. Er der saledes lik den SELV kunne onske den kunne gjore sadant i sin egen seng?
- Kanskje det Iliuka. Denne tanken har sa klart dukket opp i meg. Sarlig i dag tidlig, sa jeg regner med at det er derfor jeg pa sett og vis legger den under lupen her. Jeg antar at jeg gjor dette - jeg gransker mine egne tanker og vaner - for a finne ut og vurdere hvor "brukervennlige" de er, for a si det slik. Ordet brukervennlig var nemlig det forste som falt meg inn. 
- Sa er der klokt at den benytter sine intuisjoner og forsteinntrykk for at skape sine egne teorier. Dog der kan og vare klokt at benytte hva der er av tid til at skape hva der tales lik ettertanker. Saledes kan der i stunden vare klokt at hvile pa sin sofa. Konu eketah.
- Ja, jeg ser den. Jeg tror det heller er slik at jeg har blitt vant til a ville gjore mye, fordi jeg foler jeg ikke har nok tid. 
- Saledes kan den alt NU fokusere alt mer pa hva den vet innom sitt selv, lik sin egen optimale visdom om den kan tenkes sa. For om den gransker sitt selv for sadan visdom, sa kan vi vel bade vare enig i at tid er til for at anvendes, lik den er i behov for at selv skape sine prioriteringer. Saledes kan der i stunden vare klokt at hvile pa sin sofa. Konu eketah.
- Bor jeg gjore det na?
- Ei nu, lik vi ser. Alt klokere er der at omfavne kraften der er av dine vaner og habits, om den vil, og soke at forene hva der er av momentum i ditt liv med alt nye visdommer.
- Jeg tror jeg skjonner. Slik ny visdom, kan det ...
- Sa kan der; der er tilknyttet hva den skaper av formuleringer - lik positive programmeringer - innom sitt selv just her og nu. Saledes er der meget klokt for menneskebarnet at ta tid til eftertanker, lik den skaper til hviler og nytelser. Saledes har vi talt for. Ugh!

Mens jeg skriver om dette her sa tenker jeg pa noen Islandske ord; nemlig Heitur Pottur og dessuten Manir Draupnir. Jeg spor Iliuka om hvorfor. 

- Ja Iliuka, hvorfor dukker disse ordene opp i mine tanker?
- Lik der er minner, lik der er lik hint der bydes for ditt selv fra den store galaktiske enhet, der er for at skape trader av bevissthet til alt nye opplevelser i tid og rum. Saledes er der lik den tankes for at forflyttes noget fra dette sted, om den vil, lik den kan skape til opplevelser av til eksempel Heitur Pottur. Der er viktig med nytelser, lik vi ny har talt meget om for. Konu eketah.
- Heitur Pottur, det er jo navnet pa varme kilder pa Island.
- Vi vet, ei er vi dumme. Der er lik den foler behov for at forklare alt med nogen teskje for sin leser. Dog den skal huske pa at der primert er for sitt eget selv den skal skrive. Der er lik den grunnleggende tanke. Saledes er der og for dine malerier; lik der er prints av tanker der forbipasserer intellektets vurderende blikk. Saledes kan der og vare for Iliukas samtaler. Der tilhorer sadan andre frekvenser der tilfores den menneskelige bevissthet. Der er primart for bror til at kunne lese sine egne tanker, lik der skapes til alt storre tydeligheter hva den foler og tror at positive visdomer. Sa er der lik den skaper til tydeligheter for hva den onsker at styre mot innom sitt liv. For hva den mater med positiv kraft er lik den styrker. Konu eketah.

- Er det noe mer du vil si til meg Iliuka? 
- Ei nu. Den skal soke at vandre i smasteg. Klokt er der at ei tilbakeholde muligheter innom livet. Ei er der til gavn at gjore livet lik kjedelig. Dog likefult skal den soke at se, hva er der til gavn for ditt eget selv, om den nu soker at omfavne kraften? Er der at skape til jagelser av opplevelser? Eller kan der vare til alt storre gavn at hvile pa sin sofa? For vi ser; tiden den benytter til ettertanke og refleksjon kan og tilfore alt nye spenninger til ditt vesen, om der sa kan tenkes.
Vi ser der er av primar viktighet for ditt eget selvs utvikling just nu at se til hvorledes den kan skape til evolusjoner av hva den selv taler lik Boken. For om den sa tenker lik dette er Boken, sa er der lik Iliuka kan sporre; hva vil den gjore der ved?
- Vel Iliuka, du snakker om a kunne dyrke spennende ting i livet. A skrive denne boken foler jeg ER spennende, men jeg innser ogsa at det som gjor det spennende er hapet om en dag a faktisk kunne publisere ett eller annet som har med selvutvikling a gjore. Hvordan skal man ga frem, dersom man vil utvikle selvet i en positiv retning? Dette er et sporsmal som jeg foler at en "ildvokter" bor ta stilling til. 
- Kan den sa foklare noget mer om hva en ildvokter er efter ditt syn?
- En Ildvokter er en som vet a ta vare pa livsgnisten innom seg selv.Kort forklart. Det er i alle fall forklaringen som ramler ut av meg, siden jeg har formulert den for. 
- Sa er der lik den selv tror. Dog en ildvokter kan defineres lik alt mer: Der er en der soker efter sannheten. Der er for at se innover i selvet, lik den og soker at studere hva der er av opplevelser ikring i din fysiske virkelighet. Saledes er en ildvokter noget menneskebarn der SER, og der velger at utforkse selvet. Er der saledes lik den kan definere en ildvokter lik noget der skaper til en positiv evolusjon av den menneskelige bevissthet?
- Jeg tror at det jeg vil frem til er at gjennom en slik reflekterende skriveprosess sa kan en forfatter ta stilling til en del viktige sporsmal innom seg selv; sporsmal hvis svar pa sett og vis er med pa a forme var menneskelige opplevelse av omverdenen samt var indre identitet. (Dette ble en kloktig og lang settning; jeg matte tenke litt over den). Det tror jeg er dekkende. 
- Sa kan der tales. Klokt er der dog nu at hvile tanken. Klokt er der at finne tider og stunder hvor den kan arbeide uforstyrret, for vi ser; klokt kan der og vare at knytte din skriveprosess til nogle opplevelser av hvile. Dog nu begynner der at blive kjedelig. Klokt er der nu at takke for ilden og alt hva den opplyser. Varne om din fred. Velsignet vare hva der er av kvaliteter der tilhorer fruktbarhetens tegn, lik der er tilhorende den Maya kalender i dag. Sa kan den og se; om den i tiden behover hjelp til at skape til spenninger i sin egen skriveprosess, sa kan den til all tid tilsporre den Maya energi! Sa vil der tilfores alt nye element, der kan tales lik positive for den helhetlige utvikling av mennesket. Sa er der klokt at se, lik der ei finnes fruktbarhet om der er krig og ufred. Velsigne saledes din egen vandring der og omfavner din nestes tilstand, lik din partner, og se til at elske dine egne fundament. For der skapes til noget godt fundament, ogsa for hva der er av livsvesen der etterfolger ditt eget selv. Konu eketah. Vi elsker barnets frekvenser.
- Takk Iliuka, det siste budskapet betydde mye. 
- Takke ny ditt selv og ditt eget spirituelle arbeid. Konu eketah.

Jeg gransker bare tankene. 
Ingen prestasjonsangst na, please!
Dette dikt er et avtrykk av en folelse;
en indre tilstand som jeg vil gjore handfast
for meg selv.

Jeg ser at jeg barer
store onsker
og voldsomme drommer om a skrive en bok.
En Ildens Bok. 
En skinnende Kitab. 
Kitab al Munir kalles den
pa arabisk; et esoterisk skrift
gjemt under glemselens dyne. 

Under orkensanden ligger det 
tohundreogseksti bonner.
Selv ligger jeg til sengs
og kan ikke rore meg.  
Jeg har en byll pa laret
som brenner og gjor vondt.
Er tvunget til a ligge
og granske meg selv. 
Greit nok; det er nok hva jeg trenger. 

Fra meristematiske tidsrom som dette
vokser nye versjoner av meg selv frem.
Jeg justerer min adferd gjennom ettertanke
for ellers ender jeg opp med a skade meg selv.
Slik er jeg tilstede i froets tilstand i dag. 
Min meditasjon markerer alltid 
en ny begynnelse.
For jeg vet; om noen manefaser 
er jeg selv blitt forandret til en far.


- Bade bilde og ord har blitt til pa Mayadagen Qanil. 

No comments:

Post a Comment