Velkommen til dette ildsted!

Jeg vil unngå å definere innholdet i denne bloggen som fakta eller fiksjon - eller begge deler - fordi jeg mener det best finner seg til rette i sprekkene mellom alle våre definisjoner og vurderinger. Jeg vil simpelthen be leseren om å møte ordene som de er, så vil kanskje det som er av tomrom mellom linjene, eller mellom tanker, fylles igjen helt av seg selv!

Innleggene presenters som en dialog mellom to karakterer, hvor den ene utgir spørsmålet, mens den andre formidler svaret. Den som legger frem spørsmålene, vil jeg kalle Vandreren, og han lever i oss alle. Vandreren søker alltid ut mot nye erfaringer og nye jakter, hvor han vil levendliggjøre stadig større deler av seg selv, og realisere i handling det han allerede vet han kan i tanken. Vandreren returnerer likevell alltid til et knutepunkt i seg selv, hvor alle erfaringer nøstes sammen til en helhetlig opplevelse. Jeg vil symbolisere dette knutepunkt med et ildsted, hvor svarene belyses og tilsynekommer fra vårt eget mørke. Den som vever sammen svarene vil jeg kalle Iliuka, eller Ildens vokter. Iliuka bor også, likesom vandreren, i alle og enhver, og kan alltid påkalles.

Det er mitt håp at også andre kan finne svar på sine spørsmål gjennom det jeg presenterer på disse sidene. For månen kan også lede de som vandrer om natten, selv om den bare gir et speilbilde av den ild den sirkler. Svarene finner vi alltid i oss selv, pakket inn i vår egen undring.

Vandrer.

Friday, January 29, 2010

Barnet.

-Du kjenner min situasjon Iliuka.
-
Saa er der korrekt.
Jeg bare mister mer og mer. Naa har jeg funnet ut at kontoen min har blitt tappet for penger ogsaa. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjoere.
-
(...)
-Og du svarer meg ikke...?
-
Soeke at se, hvorledes vi kan svare paa alt flere maater. Lete efter svaret i ditt eget selv.
-Hvorfor maa jeg gjennom alt dette her?
-
Den vet.
-Nei, det gjoer jeg ikke!
-
Soeke nu at se, selv om oeyet fylles av taarer. Soeke at lytte, selv om den ei vil. Soeke at vandre, selv om den er trett. Ei har den langt igjen at vandre.
-Noen ganger foeler jeg meg saa utrolig sliten av alt dette her.
-
Der er lik vi ser, den har vandret meget. Soeke saa at spoerre ditt selv, hva den vandrer efter?
-Jeg vet ikke.
-
Er der lik den kan finne svaret i sitt eget hjerte?
-Jeg vet ikke. Jeg vet ingeting lenger.
-
Saa er der fordi den vandrer. Den leter efter svar. Dog vi spoer, hva har den saa funnet?
-Jeg har ikke funnet noe som helst, jeg har bare mistet.
-
Soeke at lete i minnet, soeke at se de ord vi foer har talt.
-"Hva komprimeres i en ende, utvides i en annen".
-
Saa er der korrekt, lik foer har talt. Er der saaledes den kan inngaa nogen himmelske pakter?
-Jeg vet ikke hva det vil si.
-
Er der lik den kan foreta nogle forbyttelser mellom vaare himler og dine jordiske vandringer?
-Er det ikke det som skjer akkurat naa?
-
Saa er der korrekt. Der er draaper der bydes. Der er taarer der felles for menneskebarns evige soekner. Der er lik vi ser vaart selv i det minste stoevkorn, og i den minste partikkel i ditt eget legme. Der er lik vi er i ditt eget selv. Konu Eketah.
-Hvorfor har jeg valgt aa gjoere dette?
-
Den er kallet, den er kallet, lik en draape kalles mot havet. Den graviteres mot sin kilde, lik der er for alt der vandrer og er. Ei kan der unvikes. Konu eketah.
-Fremdeles er jeg baade usikker og redd. Jeg foeler jeg mister stadig mer av min trygghet.
-
Saaledes er der og for et ferdigbygget hus, der ei staar i behov for at stoettes mot noget stilasje. Hva den mister, er kun hva den behoever at miste for at kunne staa i sitt selv. Hva den soeker til av tryggheter, er kun hva den behoever at tilstoette for hva der ennu hviler i uferdighet av ditt selv. Saaledes mister den nu sitt skall, lik den kryper ut av sitt hylster, steg for steg.
-Jeg haaper jeg klarer meg.
-
Saa vil den, saa vil den. Soeke at se, hvorledes den ei er i behov for at tilstoettes saa meget nu. Baere tilllit til ditt eget selvs fundamenter! Konu Eketah.
-Jeg skal proeve, selv om jeg ikke synes det er saa lett.
-
Ei vil der vaere lik lett. Den blir utproevet, der er lik den paany tillaeres at gaa, noget likt et lite froe og maa tillaeres.
Dog vi ser den alltid vil gjennreise sitt selv, lik barnet i ditt selv vil gjoere gang paa gang. Konu eketah.

No comments:

Post a Comment