Velkommen til dette ildsted!

Jeg vil unngå å definere innholdet i denne bloggen som fakta eller fiksjon - eller begge deler - fordi jeg mener det best finner seg til rette i sprekkene mellom alle våre definisjoner og vurderinger. Jeg vil simpelthen be leseren om å møte ordene som de er, så vil kanskje det som er av tomrom mellom linjene, eller mellom tanker, fylles igjen helt av seg selv!

Innleggene presenters som en dialog mellom to karakterer, hvor den ene utgir spørsmålet, mens den andre formidler svaret. Den som legger frem spørsmålene, vil jeg kalle Vandreren, og han lever i oss alle. Vandreren søker alltid ut mot nye erfaringer og nye jakter, hvor han vil levendliggjøre stadig større deler av seg selv, og realisere i handling det han allerede vet han kan i tanken. Vandreren returnerer likevell alltid til et knutepunkt i seg selv, hvor alle erfaringer nøstes sammen til en helhetlig opplevelse. Jeg vil symbolisere dette knutepunkt med et ildsted, hvor svarene belyses og tilsynekommer fra vårt eget mørke. Den som vever sammen svarene vil jeg kalle Iliuka, eller Ildens vokter. Iliuka bor også, likesom vandreren, i alle og enhver, og kan alltid påkalles.

Det er mitt håp at også andre kan finne svar på sine spørsmål gjennom det jeg presenterer på disse sidene. For månen kan også lede de som vandrer om natten, selv om den bare gir et speilbilde av den ild den sirkler. Svarene finner vi alltid i oss selv, pakket inn i vår egen undring.

Vandrer.

Friday, January 22, 2010

Bekkens musikk

-Søke nu at se, hvorledes hva den bærer av byrder i sine tanker kan gjøres om til gaver den byder sine nester.
Der er for at se, hvorledes alt er av spesifikke intensjoner.
Der er for at se, hvorledes menneskebarn er vevet alt tettere sammen; for de der våger at byde næring til alt renere kommunikasjoner fra sitt selv, vil se hva der er av sammenvevde tanker flokker imellom.
Der er i stunden den våger at stå i sine egne valg - efter sin egen tanke - at den skaper nogle gullbelagte grenser rundt sitt eget selv. Således er der lik den skaper noget vern om sitt liv. Således er der lik den vokter om sin egen sannhet.
For ei kan din sannhet oppstykkes og deles, og bydes frem lik mat deles ut. En sannhet kan bare deles gjennom ditt selv, lik den opplyser alt større periferier av dine omgivelser, og alt flere possisjoner ikring dette nu. Forglemme ei hvorledes den i sin glede finner kilden til sitt eget lys.
Der er lik den skal se hvoledes den er en partikkel, der forbindes med alt flere partikler, der alle dveler i den samme grunntanke om den vil. Således vil der være lik menneskebarn ser hvorledes de er partikler, der alle veves rundt den samme tanke.
Der er lik menneskebarn selv velger sine tanker, og således velger de mønstre de vil knyttes opp mot; og inn i - i evighetens perspektiver.
Således skal den våge at uttrykke sin egen tanke, så vil den se hvorledes den synligjør alt større deler av det vev der knyttes fra hjerte til hjerte, og fra sjel til sjel. Således skal den ei betvile de gaver den kan byde frem for sitt eget lys, for vi ser; gaver der er av kosmisk karakter, der bydes efter sjelens viljer, bliver til byrder og slagg om ditt hjerte om der ei bæres frem til synliggjørelser.
Betvile ei ditt selv, og bedømme ei hva den virkelig vil, så ser vi lik den bringes til gleder og hipp hurra; både for ditt selv og dine nester. Velsigne hva der er av tungheter ikring dine stunder, lik den og kan finne gleder i hva der er av tunge pakker ikring ditt juletre. Der bringes til gledelser. Konu Eketah.

-Er dette noe jeg kan dele?
-Gjør vell så, lik vi alt har talt. Der er vell.
-Vil andre forstå?
-Den vil ledes til gjennsidige fortåelser, korrekt. Bedømme ei hva der fremkommer ut av ditt selv. La ditt eget selv finne sine egne ord, lik bekken finner sin vei mot havet. De vil se, hvorledes "obstacles" bliver til velsignelser, lik stener bliver instrument for bekkens musikk. Der er toner der skapes i stunden den flyter vell. Og så gjør den stunden den ei bedømmer sitt selv, korrekt.
La ordet flyte efter dets egne viljer, så ledes der alt bedre.
Konu Eketah.

No comments:

Post a Comment