Velkommen til dette ildsted!

Jeg vil unngå å definere innholdet i denne bloggen som fakta eller fiksjon - eller begge deler - fordi jeg mener det best finner seg til rette i sprekkene mellom alle våre definisjoner og vurderinger. Jeg vil simpelthen be leseren om å møte ordene som de er, så vil kanskje det som er av tomrom mellom linjene, eller mellom tanker, fylles igjen helt av seg selv!

Innleggene presenters som en dialog mellom to karakterer, hvor den ene utgir spørsmålet, mens den andre formidler svaret. Den som legger frem spørsmålene, vil jeg kalle Vandreren, og han lever i oss alle. Vandreren søker alltid ut mot nye erfaringer og nye jakter, hvor han vil levendliggjøre stadig større deler av seg selv, og realisere i handling det han allerede vet han kan i tanken. Vandreren returnerer likevell alltid til et knutepunkt i seg selv, hvor alle erfaringer nøstes sammen til en helhetlig opplevelse. Jeg vil symbolisere dette knutepunkt med et ildsted, hvor svarene belyses og tilsynekommer fra vårt eget mørke. Den som vever sammen svarene vil jeg kalle Iliuka, eller Ildens vokter. Iliuka bor også, likesom vandreren, i alle og enhver, og kan alltid påkalles.

Det er mitt håp at også andre kan finne svar på sine spørsmål gjennom det jeg presenterer på disse sidene. For månen kan også lede de som vandrer om natten, selv om den bare gir et speilbilde av den ild den sirkler. Svarene finner vi alltid i oss selv, pakket inn i vår egen undring.

Vandrer.

Friday, January 22, 2010

Meridianer innom tanker.

-Jeg lurer på Iiliuka, om du kan forklare prosessen som ligger bak dette jeg skriver?
-
Vi ser; lik der er pakter imellom ulike himler, så er der lik den er forknyttet til nogle aspekter av ditt selv deg og er aspekter av våre selv. Der er for at se hvorledes der er megen Iliukas. Der er lik den taler sin egen sannhet.
Er der ei så at den føler om en tanke skinner forgyllt?
-Hmmm... Hvorfor kommer jeg hele tiden tilbake til slike tanker og begreper? Som ordet "forgyllt"?
-
Der er for at lettere se hva den bærer av tanker og begreper. Således er der klokt at legge sine tanker frem for lyset. Så kan den granske dem alt bedre, en efter en, og forkaste de tanker den ei gavner ved at tenke om og om igjen.
-Hvilke tanker er det så til gavn for meg?
-
Søke at se lik tanker er redskaper den benytter for at kommunisere med sitt eget selv, og der leder til uttrykkelser av ditt eget selv. Der er således lik den til all tid skaper sitt selv -sitt eget uttrykk - gjennom sine tankers projiseringer innom ord og handlinger. Der er klokt at granske hva den bærer av tanker, så vil den alt lettere se hvilke tanker der projiserer de høyeste uttrykk av ditt selv, lik den taler i sannhet, lik den gjør i sannhet, lik den vandrer for den sti der er efter sjelens viljer. Der er lik den selv velger de tanker der overfører det reneste bildet av sine innerste viljer, så bliver der lik den skaper en helhets bevissthet innom sitt selv. Konu eketah.
-Ja... Men jeg synes noen av mine egne ord og begreper virker litt "fjerne" for min egen del.
-
Så er der lik den benytter et ord der ei er i optimal resonans til din høyeste sannhet. Søke at se lik ordene er portaler der leder til tanker, om den vil betrakte fra dine perspektiver, der igjen leder til de dypeste kammer av sin egen bevissthet; der hvor sjelen - om den vil benytte sådant begrep - hviler, lik solen hviler innerst i hva der er av sine planetsystemer.
-Jo, akkurat den tanken føler jeg meg mer komfortabel med! Så det er likheter mellom mitt indre "kosmos" og mitt ytre?
-
Der er lik den alt vet, korrekt. Så bliver den at se, om den skuer for hva den kaller "likheter", så vil den se hvorledes der er megen paralleller, lik megen meridianer innom tanker om den vil, der er knyttet til hva der er av partikler av både mikro og makro, om der er av atomer eller sin egen sol.
Der er således den vet at der igjennom kvantefysikker og kosmologier den bliver at oppdage vinduet inn til sin egen sjel, lik vi har talt i megen tider forut. Den ikleder sitt selv - sin sjel - i de begreper og i det språk den attraheres mot. Om den føler sannhet i stunden den betrakter hva der er av kosmiske strukturer; om den leder sine tanker innom hva der er av atomiske strukturer; om den søker at skue for hva der er av hellige geometrier i det store universum, og innom sitt eget selv, så vil den se hvorledes avstanden mellom våre himler og dine materiske eksistenser bliver at krympe alt meget mer. Gjør vell så! Konu eketah.

No comments:

Post a Comment